De milieu eisen aan brommobielen worden steeds strenger. Vanaf 2025 moeten alle nieuwe brommobielen voldoen aan de nieuwe Euro 5 norm. Dit betekent dat brommobielen die vanaf 2025 geproduceerd worden zuiniger moeten zijn en minder Co2 mogen uitstoten. Natuurlijk is er dan de mogelijkheid om over te stappen op elektrisch, maar Ligier biedt nu ook de Ligier Myli aan met een volledig nieuw ontwikkelde Euro5 dieselmotor in de brommobiel.
Technische kenmerken
De E5 motor is het kloppende hart van de Ligier Myli. De motor is compleet nieuw ontwikkeld door Ligier zelf, en wordt ook door Ligier geproduceerd. Dit is anders dan voorheen. Eerdere motoren van Ligier en Microcar brommobielen werden namelijk voornamelijk geproduceerd door het Italiaanse Lombardini. De nieuwe motor is daarnaast technisch gezien ook compleet anders. Het gaat in tegenstelling tot de tweecilinder dieselmotoren van Lombardini om een ééncilinder motor. De motor is volledig geoptimaliseerd om het geluidsniveau te drukken, waardoor de motor ongeveer net zoveel geluid maakt als voorheen. De motor moet ook nu weer zorgen voor een verbuik van ongeveer 1 liter diesel op 30 kilometer rijden, maar stoot minder Co2 uit.
Features van de Ligier Myli met dieselmotor
De Ligier Myli zelf biedt een scala aan kenmerken die elke bestuurder in vervoering brengen. Van slimme technologische integraties tot geavanceerde rijondersteuning, elke functie draagt bij aan een verhoogde rijbeleving. De features die eerder al beschikbaar waren op de elektrische Myli keren terug. Denk hierbij aan:
- Stoelverwarming
- Verwarmde voor- en achterruit
- 10 inch display met Apple Carplay en Android Auto
- Stuurbekrachtiging
- Airconditioning
Diesel of elektrisch?
Een van de belangrijkste keuzes die veel van onze klanten moeten maken is of zij liever elektrisch of op diesel rijden. We hebben hieronder nog eens kort de voor en nadelen van diesel en elektrische brommobielen onder elkaar gezet
Voor en nadelen van een diesel brommobiel
+ Grote actieradius: reken tussen de 300 en 500 kilometer rijden op 1 tank diesel
+ Snel tanken: Je kan gewoon tanken bij het tankstation, waardoor je binnen 5 minuten weer onderweg bent
+ Goedkoper in de aanschaf: Op dit moment zijn diesel brommobielen vaak nog goedkoper dan dat elektrische brommobielen zijn.
– Maken redelijk veel geluid: Diesel brommobielen maken tegenwoordig minder geluid dan vroeger, maar ze zijn nog altijd niet muisstil
– Meer slijtageonderdelen: Op een diesel brommobiel zitten meer onderdelen die slijten en onderhoud nodig hebben. Denk bijvoorbeeld aan het op tijd verversen van de motorolie
Voor en nadelen van een elektrische brommobiel
+ Superstille rit: Geniet van het comfort van een stille rit. Je hoort de motor niet, waardoor het rijden met een elektrische brommobiel als erg comfortabel wordt ervaren
+ Laden op je eigen oprit: Je hoeft in principe nooit meer naar het tankstation
+ Minder last van een lege 12V accu: de startaccu van de elektrische Ligier Myli wordt automatisch opgeladen door de grote accu’s.
– Een minder grote actieradius dan een dieselvariant
– Je kan onderweg niet overal zomaar laden. Nog niet overal zijn laadpalen te vinden en het laden duurt relatief lang (anno 2024 duurt het volledig laden zo’n 7 uur).
Conclusie
Of je nou gaat voor een elektrische of een diesel Ligier Myli brommobiel, beide zijn rijk uitgerust en zeer comfortabel. De grote vraag die je jezelf moet stellen is: Waar ga ik de brommobiel voor gebruiken? Korte ritjes in de buurt of ook voor langere afstanden? Voor langere afstanden is de Euro5 dieselmotor van de Ligier Myli uitermate geschikt. Voor kortere afstanden kan je er ook voor kiezen om de Ligier Myli Elektrisch te gaan rijden.